Energetický posudok
Energetický posudok: Kľúč k dotáciám
Povinnosť vyhotoviť energetický posudok/účelový energetický audit (ďalej len „ÚEA“) upravuje a požaduje niekoľko právnych predpisov SR,
- zákon č. 321/2014 Z. z. o energetickej efektívnosti
- zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike,
- zákon č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike
- zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov
ktoré preberajú ustanovenia príslušných aktov EÚ.
ÚEA predstavuje písomnú správu obsahujúcu informácie o posúdení súladu s vopred stanovenými technickými, environmentálnymi a ekonomickými parametrami určenými zadávateľom ÚEA, vrátane výsledkov a vyhodnotenia. Obsah energetického hodnotenia/účelového energetického auditu sa určuje primeranou aplikáciou vyhlášky č. 179/2015 Z. z., o energetickom audite.
Otázky k energetickému posudku
Aký je rozdiel medzi energetickým auditom a energetickým posudkom?
Rozdiel medzi energetickým auditom a energetickým posudkom (ÚEA) je v tom, že prvý z vyššie uvedených dokumentov popisuje súčasný stav energetického hospodárstva a hľadá opatrenia alebo príležitosti na zlepšenie tejto situácie. Na druhej strane energetický posudok/ÚEA posudzuje už navrhnuté opatrenia/zámery bez identifikovania ďalších príležitostí na zlepšenie energetickej efektívnosti.
Čo ponúkame v prípade energetického posudku/ÚEA?
Ponúkame nielen vypracovanie správy podľa legislatívnych požiadaviek a požiadaviek výzvy, ktorá posudzuje súlad navrhovaných opatrení s daným dotačným titulom, ale aj aktívnu účasť na úprave navrhovaných opatrení z hľadiska maximalizácie oprávnených nákladov a celkovej výšky dotácie, resp. subvencie.
Pre ktoré prípady je potrebné vypracovať energetický posudok/ÚEA?
a) Pri posudzovaní zabezpečenia dodávky využiteľného tepla v prípade výstavby nového zariadenia na výrobu elektriny alebo rekonštrukcii a modernizácii existujúceho zariadenia na výrobu elektriny
- prostredníctvom spaľovacích motorov s celkovým elektrickým výkonom 1 MW a viac,
- prostredníctvom spaľovacích turbín s celkovým elektrickým výkonom 2 MW a viac,
- na základe iných tepelných procesov s celkovým elektrickým výkonom 10 MW a viac.
b) Pri posúdení v rámci rekonštrukcie alebo modernizácie zariadenia na výrobu tepla s inštalovaným tepelným výkonom 10 MW a viac, ktorý nevyrába teplo v zariadení na kombinovanú výrobu elektriny a tepla, na preukázanie možnosti dodávky elektriny vyrobenej vysoko účinnou kombinovanou výrobou elektriny a tepla.
c) Pri posudzovaní vybavenia rozvodov tepla a teplej vody vhodnou tepelnou izoláciou na preukázanie, že vybavenie nie je technicky možné, nákladovo primerané a vzhľadom na dlhodobý potenciál úspory tepla efektívne. Povinnosť vybaviť rozvody tepla a teplej vody vhodnou tepelnou izoláciou má vlastník budovy s celkovou podlahovou plochou väčšou ako 1000 m2 s ústredným teplovodným vykurovaním alebo so spoločnou prípravou teplej vody.
d) Pri preukázaní, že vybavenie nebytovej budovy systémom automatizácie a riadenia nie je funkčne uskutočniteľné a technicky a nákladovo primerané. Povinnosť vybaviť nebytovú budovu systémom automatizácie a riadenia budovy má vlastník nebytovej budovy s celkovým účinným menovitým tepelným výkonom vykurovacieho systému vyšším ako 290 kW a vlastník nebytovej budovy s celkovým účinným menovitým chladiacim výkonom klimatizačného systému vyšším ako 290 kW.
e) Pri posúdení žiadosti o vydanie osvedčenia na výstavbu sústavy tepelných zariadení, na preukázanie, že výstavbou nedôjde k zníženiu odberu tepla z existujúceho účinného centralizovaného zásobovania teplom, a že táto výstavba je z hľadiska energetickej efektívnosti prínosnejšia, na základe vypracovaného energetického auditu podľa osobitného predpisu.
f) Pri posúdení potenciálu energetickej efektívnosti prenosovej sústavy, distribučnej sústavy (elektroenergetika).
g) Pri posúdení potenciálu energetickej efektívnosti prepravnej siete, distribučnej siete a zásobníkov (plynárenstvo).
h) Pri posúdení alternatívnych riešení a potenciálu efektívnosti využívania zdrojov a nákladov držiteľa povolenia na výrobu tepla a rozvod tepla pre poskytovanie podporných služieb a využitie flexibility odberu a uskladňovania nadbytočnej elektriny vyrobenej z obnoviteľných zdrojov energie. Povinnosť sa prvýkrát vykoná a predloží ministerstvu najneskôr do 30. novembra 2026.
i) Pri posudzovaní uskutočniteľnosti projektov súvisiacich so zvyšovaním energetickej hospodárnosti budov, zvyšovaním energetickej efektívnosti využívania energie, znižovaním emisií zo spaľovacích zdrojov znečisťovania alebo využívaním obnoviteľných alebo druhotných zdrojov alebo kombinovanej výroby financovaných z podporných programov z vnútroštátnych fondov, európskych fondov alebo fondov z predaja emisných kvót skleníkových plynov, pokiaľ poskytovateľ pomoci nerozhodne, s ohľadom na požiadavky individuálneho programu podpory.
V ktorých ďalších prípadoch je vypracovanie energetického posudku/ÚEA vhodné (nepovinné)?
a) Pri posudzovaní ekonomickej prijateľnosti využitia tepla z tepelnej sústavy alebo zdroja energie, ktorý nie je stacionárnym zdrojom, v súlade s osobitným právnym predpisom (zákon č. 201/2012 Z. z. o ochrane ovzdušia, v znení neskorších predpisov).
b) Odporúčané opatrenia na zníženie energetickej náročnosti budovy v prípade významnej zmeny dokončenej budovy.
c) Ako základ pre zvýšenie energetickej účinnosti, zníženie emisií zo spaľovacích zdrojov znečistenia alebo využívanie obnoviteľných alebo druhotných zdrojov alebo kombinovanú výrobu elektriny a tepla.
d) Pri hodnotení opatrení navrhnutých v energetickom audite.
e) Pri posudzovaní technickej a ekonomickej uskutočniteľnosti inštalácie vybraného zariadenia alebo využitia odpadového tepla.
f) Energetický posudok je potrebný aj na preukázanie úspor v rôznych dotačných tituloch ako, ModF, Program Slovensko, Národný projekt „Zelená podnikom“, Plán obnovy a odolnosti (POO) a pod.
Príklad dobrej praxe z ČR:
Energetické hodnotenie pre žiadosť o grant OP TAK, prioritná os PO3, komplexné úspory v energetickom manažmente výrobného podniku.
Výrobná spoločnosť sa rozhodla komplexne šetriť na budovách a výrobných technológiách, aby znížila rastúce náklady na energie. V rámci posúdenia návrhu jednotlivých opatrení zvolených zákazníkom boli odporučené aj rôzne možnosti s cieľom maximalizovať dotáciu a splniť všetky komplexné podmienky dotačného titulu OP TAK. Výrobná spoločnosť vykonala rekonštrukciu budovy administratívnej časti, kompletnú výmenu osvetlenia vo výrobných halách, výmenu kompresorov využívajúcich odpadové teplo, výmenu vstupného transformátora vrátane kabeláže a inštalovala fotovoltickú elektráreň s výkonom 200 kWp. Vďaka detailnej spolupráci na projekte sa podarilo nájsť synergie pre súbor najdôležitejších opatrení vedúcich k dosiahnutiu maximálnej efektívnosti v oblasti úspor elektrickej a tepelnej energie.
Prečo si vybrať Elprocon SK?
Naša spoločnosť má bohaté skúsenosti s vykonávaním energetických posudkov pre spoločnosti rôznych veľkostí a odvetví. Poskytujeme komplexné služby od analýzy dát až po realizáciu navrhovaných opatrení. Súčasťou našich služieb je aj podpora pri získavaní grantových prostriedkov ako je Modernizačný fond, Program Slovensko, Národný projekt „Zelená podnikom“, Plán obnovy a odolnosti (POO) a pod.
Kontaktujte nás pre zadanie energetického posudku/ÚEA. Pomôžeme Vám so žiadosťou o dotáciu na projekty rôznych typov (modernizácia zdrojov, rekonštrukcie budov a technológií a pod.).